Wednesday, March 7, 2007

DEFINASI SEBUAH MADRASAH-Buletin MHZ edisi Jun 2006





Madrasah adalah satu tempat yang digunakan untuk orang ramai bertemu, berkumpul,
berhimpun, berbincang ataupun bermuzakarah untuk tujuan membangunkan ugama. Madrasah juga digunakan untuk belajar dan membuat kerja yang baik-baik. Madrasah juga sama maksudnya dengan "Balasah" di dalam bahasa arab atau balaisah atau balairaya dalam bahasa melayu.

Madrasah juga boleh berupa satu dewan, ruang , bilik atau bangunan atau sebuah rumah. Istilah Madrasah bukanlah semata-mata membawa maksud sekolah ugama, tetapi ia mempunyai maksud dan peranan yang lebih luas lagi. Di Madrasah orang ramai berjumpa, kenal-mengenal antara satu sama lain serta tempat untuk mengeratkan silaturrahim sesama manusia. Di Madrasah juga orang ramai berkumpul berbincang bagi mencari jalan keluar terhadap sesuatu permasalahan yang dihadapi dengan merujuk kepada orang yang Arif tentang sesuatu perkara tersebut bagi mendapatkan jalan keluar untuk menyelesaikan permasalahan tersebut.

Islam menuntut umatnya sentiasa bermuzakarah atau berbincang tentang hal pembangunan diri dan umat manusia. Supaya umat dapat membangun dari keadaan sempit kepada lapang,
dari lapang kepada luas. Membangun dari susah kepada senang, dari senang kepada kaya, dan dari kaya kepada mewah. Islam juga menuntut pembangunan minda dari keadaan bodoh kepada pandai, dari pandai kepada bijaksana pula. Di madrasah juga suatu perbincangan dilakukan untuk memecahkan minda supaya dapat akal dapat memikir dan mendapat kefahaman tentang apa itu ugama


Setelah mendapat satu kefahaman yang jelas tentang ugama kemudian hendaklah kita berpakat bersama-sama untuk membuat serta melaksanakan segala tuntutan ugama tersebut.
Islam juga menuntut umatnya berhijrah dari keadaan tidak baik, Di Madrasah sesuatu kerja yang baik-baik di rancang dan dikerjakan.


Sepertimana Firman Allah S.W.T dalam surah Ibrahim Ayat : 23

Dan dimasukkanlah orang-orang yang beriman dan beramal soleh, ke dalam Syurga-syurga
yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka kekal di dalamnya dengan izin Tuhan
mereka; ucapan selamat sentiasa mereka dapati (dari malaikat) di dalam Syurga-syurga itu.

No comments: