Wednesday, March 7, 2007

PROGRAM AMALAN SEDEKAH JARIAH YANG BERTERUSAN MELALUI TANAMAN POKOK HERBA-Buletin MHZ edisi Jun 2006




Tuan Haji Zabir selaku penasihat kepada Madrasah dengan dibantu oleh beberapa
Ahli Jawatankuasa turut mengadakan dan menyediakan tempat dan saluran bagi pesakit dan orang ramai untuk melaksanakan aktiviti-aktiviti dan program-program kebajikan yang lain seperti memberi sedekah kepada golongan kepada fakir miskin, membantu golongan yang di dalam kesusahan dan program membantu pesakit-pesakit akan datang yang memerlukan ubat dengan program amalan sedekah jariah yangberterusan melalui tanaman pokok herba.


Pihak Madrasah melalui AJK yang dilantik berusaha menjalankan aktiviti-aktiviti dan serta program kebajikan bagi menolong pesakit-pesakit dan golongan-golongan yang memerlukan.
Justeru itu pada 1hb Jun 2006 , pihak Madrasah telah melancarkan satu program amalan sedekah
jariah yang berterusan melalui tanaman pokok herba. Dengan pokok herba yang ditanam nanti diharapkan dapat membantu pesakit yang akan datang. Pihak Madrasah ada menyediakan anak-anak pokok herba tertentu dan juga telah membeli sebidang tanah untuk program ini.


Oleh itu Tuan Haji Zabir telah mencadangkan agar kepada sesiapa yang ingin membuat amal jariah yang berterusan faedahnya dan ganjaran kebaikannya bolehlah menyumbang melalui kaedah penanaman pokok herba ini. Manakala pihak Madrasah akan mengupah pekerja untuk menanam, menjaga dan membaja dan menuai hasil pokok-pokok herba tersebut .Setiap pokok herba akan diwakili seorang peserta amal jariah di mana namanya akan dinyatakan, di labelkan
mengikut nama penderma, dinyatakan tarikh ia ditanam dengan sedekah Al-Fatihah sebagai menghargai memperingati akan kemuliaan hati para penderma tersebut.


Apabila pokok herba ini telah membesar biak , maka bolehlah pokok tersebut di tuai bagi dijadikan ubat supaya ianya dapat membantu pesakit yang lain yang memerlukan. Ubat herba tersebut akan digunakan untuk merawat dan memulihkan pesakit-pesakit lain terutama melibatkan jenis penyakit-penyakit yang kronik di masa hadapan. InsyaAllah selagi pokok tersebut hidup, membesar dan membiak banyak dan berterusan pula memberikan manafaat kepada manusia dan makhluk Allah yang lain, mudahan-mudahan para peserta mendapat ganjaran amalan kebaikan dan pahala yang berterusan dari Allah S.W.T

Di harapkan dengan kaedah ini dapatlah kita menghidupkan amalan baik yang dituntut agar kita hidup bantu-membantu, tolong dan menolong sesama kita dan kepada golongan yang memerlukan. Di sini disamping seseorang pesakit itu berubat dengan cara rawatan yang disediakan, mereka juga dapat beramal jariah yang berpanjangan lagi berterusan dengan membantu pesakit akan datang yang lain. Orang ramai yang datang berkunjung ke Madrasah walaupun tidak menjalani rawatan juga berpeluang untuk menyertai program ini.
Semoga apa yang kita sumbangkan menjadi bekalan untuk diri kita di akhirat nanti.


Sepertimana Sabda Rasullulah s.a.w :

DARIPADA Abu Hurairah, Rasulullah ada bersabda, bermaksud: “Apabila seorang mati,
putuslah amalannya kecuali tiga perkara, (iaitu): Sedekah jariah dan sedekah yang baik semasa hidup, ilmu yang memberi faedah kepada orang lain atau anak yang salih yang berdoa untuknya.” –
(Riwayat Muslim dan lain-lain termasuk Imam Ahmad. Mustika Hadis 3:312)









No comments: